....

 

 

در اسلام زنان و بطور کلی انسان ها- به دو دسته آزاد و برده تقسیم می‌شوند. در صدر اسلام زن برده (کنیز) به کسی اطلاق می‌شد که یا یکی از والیدنش برده بوده یا بعنوان غنیمت در جنگ بدست می‌آمد.

بسیاری از ما در ذهن خود تصویری ساده از مدینه داریم؛ تصویری نادرست که با دروس تاریخی در مدارس به ما القا شده. به ما آموخته اند که پیامبر به مدینه هجرت کرد و وقتی بدانجا رسید مورد استقبال بی شائبه مردم قرار گرفت. اما واقعیت این است که از سال سوم هجری (شکست جنگ احد) تا آغاز سال هشتم (فتح مکه) پیامبر اسلام تحت شدیدترین فشارها از سوی مردم مدینه بود. کشته شدن بسیاری از مردان جنگی مدینه در جنگ احد، بی نظمی های نظامی در غزوه ذات الرقاع، محاصره مدینه و … باعث ایجاد گروه معترض بزرگی در این شهر شده بود که در اسلام آنها را منافقین می نامند. از سوی دیگر کم رنگ شدن نقش قبایل در اداره شهر و اختلاط مهاجرین که از نظر فرهنگی اندکی پایین‌تر از مردم مدینه (انصار) بودند- با ساکنان مدینه این شهر را بسیار مغشوش و نا امن کرده بود.(۱)

علاوه موارد ذکر شده بالا مسایلی چون تهمت رابطه نامشروع عایشه همسر مورد علاقه پیامبر- با صحابه‌ای جوان بنام صفوان بن معطل(۲)، اظهار علاقه آشکار بعضی از بزرگان قبایل مدینه به ازدواج با همسران پیامبر در زمان حیات و یا بعد از مرگ وی(۳) ، نارضایتی بعضی از همسران پیامبر از وی که جنبه اقتصادی یا زناشویی داشت و موجب ایجاد شایعات بسیاری در مورد زندگی خصوصی پیامبر شده بود(۴)، دو ازدواج بحث برانگیز پیامبر (ازدواج با زینب دختر عمو و همسر سابق پسرخوانده خود (۵) و ازدواج با صفیه بنت حیی، اسیر زیبا روی یهودی(۶)) و بهانه جویی های بی پایان اعراب متعصب به اندک اهمیتی که در قوانین اسلام به زنان داده شده بود(۷) پیامبر را مجبور کرد که برای حفظ همسران خود و از دست نرفتن رشته امور، آزادی های نسبی اعطا شده به زنان در اوایل بعثت اش را یکی پس از دیگری در مدینه پس‌گرفته و با نزول آیات محدود کننده به حفظ زندگی شخصی خود، انسجام فکری مسلمانان و برقراری نظم در مدینه کمک کند.

با اینحال پیامبر علیرغم اصرار بعضی از نزدیکانش چون عمر برای وضع قانون اجباری شدن پوشش زنان(۸) در برابر این پیشنهاد مقاومت میکرد(۹) اما ابتکار عمل سران منافقین مدینه نهایتن موجب پذیرش این مساله از سوی پیامبر شد. 

قضیه از این قرار بود که گروهی از منافقین و بیماردلان به تحریک سران بعضی از قبایل- در اوج نا امنی مدینه و درحالیکه شهر در آستانه جنگ داخلی قرار داشت برای مجبورکردن پیامبر به بازگرداندن قدرت قبیله‌ای بعنوان نیروی پلیسی شهر شروع به آزار و اذیت و تجاوز جنسی به زنان در کوچه و خیابان کردند. هر زنی در معابر عمومی ظاهر می‌شد، مورد آزار یا تعرض (زنا) قرار می گرفت. این امر در مورد زنان اشراف و حتی زنان پیامبر نیز اتفاق می افتاد. پیامبر برای حل این مشکل نمایندگانی نزد این افراد فرستاد. آنها در توجیه رفتار خود گفتد:«ما فقط با کسانی که فکر می کنیم برده هستند، عمل تعرض (زنا) را انجام می دهیم»(۱۰) آنها اعمال خود را با این بهانه که هویت برده‌ها از سایرین مشخص نیست توجیه کردند.(۱۱) به این دلیل، آیه 59 سوره احزاب نازل شد که در آن به همسران پیامبر توصیه شده برای تمایز خود از بردگان، جلباب خود را روی سر بکشند. از آنجا که حفظ امنیت همه مردم دیگر امکان‌پذیر نبود، اجبارا برقراری امنیت با پوشش حجاب (۱۲) -منحصر به افراد آزاد شد.

حجاب زنان را به دو دسته تقسیم کرد: زنان آزاد که تجاوز و خشونت علیه آنان حرام بود و زنان برده که تجاوز به آنان جایز بود.

 

 

 

۱-زنان پرده نشین و نخبگان جوشن‌پوش، فاطمه مرنیسی، نشر نی، صفحه 250

۲- برای حل این مشکل و تبرئه عایشه 17 آیه  نازل شده است  

۳-  روزی عُیَینه بن حِصن –رییس قبیله- به دیدن پیامبر (ص) آمد و در را فشار داد و بدون اجازه وارد خانه شد. پیامبر(ص) به او گفت: آیا نمی دانی که ادب حکم میکند قبل از اینکه وارد خانه کسی شوی اجازه بگیری؟ او در پاسخ گفت: در زندگیم یاد ندارم از کسی برای اینکار اجازه گرفته باشم. سپس وی از پیامبر پرسید: آن زن قشنگ کیست که در کنار تو نشسته؟ … سپس پیشنهاد کرد که پیامبر عایشه را در مقابل یک زن زیباتر‏، یعنی همسر خود به او بدهد. (تفسیر قرآن نیشابوری، دارالمعرفه. بیروت، چاپ دوم، ج22، ص 27)

۴- برای حل این مشکل آیه 51 سوره احزاب نازل شد.

۵- برای حل این مشکل آیه 37 سوره احزاب “نازل شد”.

۶- صفیه همسر بسیار زیبای  کنانه یکی از روسای قبایل یهود بود که در جنگ خندق علیه پیامبر می جنگیدند.(تفسیر طبری، ج3، ص 1148). تا قبل از آن زمان و بعد از آن مسلمانان، زنان اسیر شده در جنگ را بعنوان برده استفاده کرده و بطور رسمی با آنان ازدواج نمی‌کردند. این مورد یکی از معدود مواردی در صدر اسلام است که زن اسیر شده به ازدواج رسمی رهبر مسلمین در می آید.

۷- مثلن در سنت جاهلی اعراب، نه تنها زن رسمی هیچگونه حقی بر ارث شوهر نداشت بلکه خود چون اموال شوهر به ارث میرسید و وقتی پیامبر –در برابر خواهش یکی از همسرانش- مقرر کرد که سهم ناچیزی از ارث شوهر به زن برسد با مخالفت‌های شدید اعراب روبرو شد. 

۸- نیشابوری، تفسیر غرائب القرآن، در هامش تفسیر طبری، ج 22، ص 9.

۹- زنان پرده نشین و نخبگان جوشن‌پوش، فاطمه مرنیسی، نشر نی، صفحه 27

۱۰- ابن سعد، طبقات، ج8، ص 176 – تفسیر طبری، ح22، صص45 به بعد – بخاری، صحیح،ج3‏، صص 254 به بعد

۱۱- در آن زمان مرسوم بود که اعراب زنان برده خود را به فاحشگی وادارند چراکه فرزندان یک برده خود برده محسوب شده و صاحبان آن می توانستند آنها را بفروشند. بنابراین تجاوز به زنان برده قاعدتن عمل چندان ناشایستی بحساب نمی‌آمده!

۱۲- نخستین آیه نازل شده در مورد حجاب که به آیه حجاب معروف است اصولا در مورد پوشش زنان نبوده و بمنظور جدا کردن محیط زندکی شخصی و عمومی پیامبر – که تا قبل از این یکی بود- نازل شده و کاهش آزادی ها و فعالیت های اجتماعی زنان پیامبر درپی داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در پنجشنبه ۱٠ امرداد ،۱۳۸٧ساعت ۱:۳٠ ‎ق.ظ توسط م-ف نظرات ()
Published by ParsTheme & Designed by Tempfa.com

sheitanathaiema-87

sheitanathaiema-87

http://sheitanathaiema-87.persianblog.ir

شیطنت

شیطنت

شیطنت

شیطنت

قالب پرشین بلاگ

قالب پرشین بلاگ

قالب وبلاگ

Free Template Blog


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ